Instruktioner


Programvara
Vid inloggning använder du programmet Anslutning till fjärrskrivbord, som ingår i Windows. Du hittar programmet i startmenyn under under Alla program » Tillbehör (eller i vissa fall under Alla program » Tillbehör » Kommunikation).

För att du ska kunna skriva ut måste du hämta och installera ScrewDrivers Client.
Ingen omstart krävs. Vid uppdatering kör du bara installationsprogrammet på nytt.

Hur kopplar jag upp mig med Mac och Linux? Se Frågor & svar.

Anslutning och inloggning
Anslutning sker på följande sätt:

Med programmet Anslutning till fjärrskrivbord
Starta Anslutning till fjärrskrivbord och ange adressen asp.briljant.se i fältet Dator. Klicka därefter på Anslut. Fyll i dina användaruppgifter när inloggningsrutan visas. Notera att ditt användarnamn alltid ska inledas med ”BRILASP\”, t ex ”BRILASP\abc-lisa.larsson”.

Överföring av filer
För att kunna överföra filer mellan servern och din dator behöver du ansluta dina diskenheter vid inloggningen. Starta Anslutning till fjärrskrivbord, klicka på Alternativ och därefter fliken Lokala resurser. Klicka på knappen Mer och markera vilka enheter du vill ansluta. Tryck OK och sedan Anslut. Dina diskenheter är nu synliga under My Computer på servern och du kan kopiera filer mellan enheterna på sedvanligt sätt.

 

Skrivare
Du skriver ut på din egen skrivare precis som vanligt. När du har loggat in kan du se dina skrivare under Start » Settings » Printers. Observera att ScrewDrivers Client måste vara installerat för att du ska kunna skriva ut.

Systemet ansluter automatiskt dina tre första skrivare. Har du fler skrivare kan du välja vilka du vill koppla upp genom att gå in i kontrollpanelen på din dator och öppna ScrewDrivers Client v4 samt fliken Printers.

E-legitimation
För att du ska kunna skicka betalningar via Bankgiro Link i Briljant behöver du kunna identifiera dig med ditt personliga BankID.

Om du har ett hårt certifikat, d v s ett kort med kortläsare, måste din kortläsare anslutas till servern:

  1. Öppna programmet Anslutning till fjärrskrivbord, klicka på knappen Alternativ, välj fliken Lokala resurser, tryck på knappen Mer samt kryssa i rutan Smart cards. Tryck OK.
  2. Logga in på servern och starta BankID säkerhetsprogram, som finns i startmenyn. Kontrollera att din e-legitimation visas i listan.
  3. Kontrollera att din e-legitimation finns i listan över certifikat i BankID säkerhetsprogram.

Säkerhetskopior
Säkerhetskopior av databaser och hemkataloger skapas automatiskt varje natt.

Kontakt
Frågor gällande funktionalitet och upplägg i Briljant Ekonomisystem bör ställas till din återförsäljare.

Tillbaka till Start > Molntjänster